Vattendroppar från taket!!

2010-01-12 - 03:31:07
Kategori: Hus, renovering & inköp

André, det droppar vatten från en av spotarna i taket!!

När vi kom upp på vindan och kände att isoleringen var blöt, trodde jag inte det var sant. Det kändes som jag var mitt i en mardröm och hoppades att jag när som helst skulle vakna upp. Men så var inte fallet. Fy tusan, vad jag grinade!

Det visade sig att i och med installeringen av takspotarna, hade elaren gjort hål i fuktspärren (för att få dit plastburken som spoten ska ligga i, annars är det risk att det börjar brinna). Detta har gjort att kondensen från värmen från de supervarma spotarna har kommit upp i isoleringen. Så länge det var kallt var det ingen fara - vattnet frös ju till is. Men nu när det blev varmare, smälte det naturligtvis. Tack och lov är det ingen vattenskada, PJU!!

Däremot är det en hel del jobb. Vi måste ta upp golvet på vinden, för att komma åt isoleringen som ju måste tas upp och få torka. Sen måste eventuellt vatten som ligger där tas bort, plasten lagas med plastbitar, som tätas med tejp, och sist - men absolut inte minst - måste vi tilläggsisolera! Hade vi gjort detta från början, vilket vi naturligtvis gjort om vi visste om det, skulle detta aldrig ha hänt. "Det man inte har i huvudet får man ha i benen", som det så vackert heter.

Ikväll har alltså André pysslat på med det och gjort 2 av 14 spotar, medan jag har städat på här hemma. Som ni vet håller vi ju på med att sätta klinkers i hallen, och efter gårdagens tripp till IKEA, såg det ut som ett bombnedslag här hemma. Jag har även stuvat om skåparna. Nu är jag betydligt mycket nöjdare med ordningen!

När jag skulle upp med jullådorna på vinden, såg jag vad fint André gjort:

Numer ej blöt isolering
Numer ej blöt isolering


Med golvet lagt
2 av 14 spotar är fixade, och golvet därmed pålagt :]


Jag tycker det till och med ser snyggt ut, med tanke på att det är en vind. Men framför allt - jag har den bästa och duktigaste prins man kan ha!! ♥

Skulle egentligen ha jobbat imorgon, men jag gav bort det passet. Det är viktigt att vi hinner klart imorgon innan kylan kommer, och därför behöver vi vara två! Därför är det nu är det dags för horisontalläge i några timmar. Vi har en lång dag framför oss när vi vaknar!

- the one and only!


Synpunkter:
Sillia

Men lilla gumman vad ni har otur!! Avundas dej inte.. Hoppas det blir bra nu...



Puss

2010-01-12 @ 15:13:02
URL: http://kekamba.blogspot.com

Lämna gärna din synpunkt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0