Fettisdag + recept

2010-02-16 - 23:26:47
Kategori: Mat & Recept
Idag är det fettisdag. Ingen som gillar att fika har väl kunnat missa det! Vi fick varsin semla på jobbet idag, men jag tyckte inte det var någon hit. Jag är egentligen inget fan av vilka semlor som helst. Hembakade ska de vara. Kunde därför inte hålla mig från att själv baka, när jag råkade halka in på Fettisdagens godaste semlor. Så jag pep iväg till affärn, och inhandlade allt jag inte redan hade hemma:

Hembakade semlorHembakade semlor


Till och med min kära sambo, som inte brukar tycka om semlor, tyckte det var något speciellt med dess semlor. Därför måste jag bara dela med mig av receptet:



Godaste semlorna, 15-20 st

100g smör
3 dl mjölk eller hälften grädde hälften mjölk
75 g jäst
½ tsk salt
1 dl socker
1 ägg
½ tsk hjorthornssalt
1 tsk kardemumma
1 liter mjöl
ägg till pensling

Gör så här: Smält fettet och häll i mjölken. Smula sönder jästen i en degbunke. Blanda i salt, socker, kardemumma, ägg och det fingervarma degspadet. Tillsätt hjorthornssaltet och mjölet och arbeta degen smidig. Jäs i 10 min. Baka ut runda bullar som får jäsa upp ordentligt på en plåt. Pensla med ägg och grädda dem i 250 graders värme i 5  -10 min. Fyll semlan med mycket mandelmassa och grädde, pudra på florsocker. Semlorna går utmärkt att frysa och plocka fram och fylla när de ska ätas.



Ska sortera lite bilder nu, samtidigt som jag sneglar på OS. Helt fantastiskt kul när det börjar trilla in medaljer :]


- the one and only!

Synpunkter:

Lämna gärna din synpunkt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0