Fjällvanding till Kebnekaise

2010-09-09 - 10:39:02
Kategori: Resor
För snart en månad sen (13-15 augusti) påbörjade vi vår vandring från Nikkaluokta fjällstation till Kebnekaise fjällstation. Diverse renovering, jobbande, hundrastande, dop och såklart min trötthet, har gjort att jag inte orkat göra något inlägg om det. Men här kommer det, något försenat. Luta er tillbaka och njuuut...

Vi åkte upp till Nikkaluokta på torsdagen den 12 augusti. Där sov vi över och påbörjade vår vandring på fredag förmiddag.

DAG 1 - FREDAG:

Fjällstationen i Nikkaloukta
Jag & Zlatan vid fjällstationen i Nikkalkuokta

Första vattenstoppet
Första vattenstoppet

Kusin Karin fixar till Fridas packningFörsta anhalten - Ladtjojaure
Zlatan i Ladtjojaure
Zlatan i Ladtjojaure

Lunchpaus i Ladtjojaure
Fikapaus vid Ladtjojaure - Zlatan, Frida, Karin & Lina
LadtjojaureOlle pratar i telefonLunchpaus i Ladtjojaure
Fikapaus vid Ladtjojaure

Otroligt vacker natur!
Otroligt vacker utsikt!

Olle, Anna & jag på båten över LadtjojaureLina på båten över Ladtjojaure
På båten

Kina, Karin & Frida njuter i solen
Kina, Karin & Frida njuter i solen

Lunchpaus vid ett vattendragMamma blandar mjölkPappa steker pannkaka
Lunchpaus

MUMS!
MUMS - mjölk & stekt pannkaka!

Svalkande paus!
Svalkande paus!

Pausläge
Pausläge!

Otroligt vacker utsikt!
Otroligt vacker utsikt!

Fina Lina på en sten i fjällen!
Fina Lina på en sten i fjällen!

Otroligt vacker utsikt!Otroligt vacker utsikt!
Otroligt vacker utsikt!

Paus innan sista bron
VÄLBEHÖVLIG paus (för mig alltså) innan sista bron

Slagen hjälte!
FRAMME - Slagen hjäte!

FRAMME - pappa, mamma, Kina & L-G
FRAMME - pappa, mamma, Kina & L-G


Denna vandring var ingen lek - kan lova att det är skillnad på 2 mil plan mark och 2 mil kuperad terräng!! Vi hade helt underbart väder denna dag och det var mestadels njutbart. Men de sista kilometrarna tog hårt på min stackars kropp, det var första gången jag verkligen kände av att det är ansträngande att vara i detta välsignade tillstånd. Medan de andra älgade på tog jag, pappa och Zlatan det hela lite mer piano. Och till slut kom vi ju också fram. Behöver jag säga att det blev en tidig kväll för oss allihopa..? :]


DAG 2 - LÖRDAG
:

Jag trodde aldrig att jag skulle ta mig ur sängen, jag var så stel och illa tilltygad! Det var väldigt tur att denna dag var vår "vilodag" och att vi skulle påbörja hemfärden dagen därpå! Tyvärr var vädret inte riktigt på vår sida. Därför skyndade vi oss inte iväg på morgonen.

Lina & Zlatan blickar ut över fjället!
Lina & Zlatan blickar ut över fjället

Vackert fastän det regnar
Vackert fastän det regnar!

Sötnöt!
Lina sötnöt!

Mamma ♥Pappsen och MamsenMamma!
Glada miner trots vädret!

Pappa, Lina & mamma
Pappa, Lina & mamma äter lunch

Fjällvandringar tar hårt, även på gamla hårdingar!
Fjällvandringar tar hårt, även på gamla hårdingar!

Jag & Zlatan myser på lägerplastenGosepelle!
Jag & Zlatan myser på vid lägerplatsen

Liten fjällblomma
Liten fjällblomma

VattenfallVattenfall
Fjällnatur


Fjälljock


Trots vädret fick vi en fin dag ändå! På kvällen unnade vi oss en middag på fjällstationen. Gissa om det var smarrigt?!

Middag


Vi passade även på att fira Frida, som fyllde år på söndagen. Men då skulle vi inte ha tid för något firande, så vi tog det en dag tidigare istället:

Grattis Frida
Grattis FridaLina njuter verkligen av tårtan


Det blev en tidig kväll, för dagen därpå påbörjade vi vår vandring hem..


DAG 3 - SÖNDAG:

Jag gjorde morgon tidigt, tidigt. Det blåste som sjutton och regnade, jag var inte alls sugen på att börja gå hemåt. Men efter frukosten klarnade det upp. Med vinden i ryggen men med solsken i blick skyndade vi oss ner från fjällstationen. Målet var att hinna till båten vid Ladtjojaure innan avgång - och vi hann! PUH! Men eftersom det var en något stressig färd, hanns det inte med särskilt många foton.

Regnbåge!
Vacker regnbåge över Kebnekaise fjällstation

Ett blåsigt Ladtjojaure
Nästan tropiska färger!

Lunchpaus vid ett vattendrag
Lunchpaus vid ett vattendrag

En trött Zlatan åter på Nikkaluokta fjällstation
En trött Zlatan åter på Nikkaluokta fjällstation

Hejdå fjällen!
Hejdå fjällen!


Vi hade en otroligt vacker och härlig helg. Däremot kommer jag INTE att göra det under en graviditet igen. Men jag, och alla andra fjälldeltagare, är överens om att vår fjälltur gett mersmak!


TACK ALLA INBLANDADE! :]


Kram från Sassa

Synpunkter:
lucke

Anmäl dig till veckans blogg om du känner för det :D

2010-09-09 @ 10:57:56
URL: http://modegrabben.blogg.se/
Marie Broman

Vilka härliga bilder Sara! Å, vad mysigt vi hade det! Synd bara att det slet så hårt på dig men...snart är magen en minne blott.

Kram/Marie

2010-09-09 @ 13:26:53
Sillen

Hehe så jävlat söt du är gumman... och tapper som gör något sånt där med stor magen ;)

Älskade bilden där du svalkade dig.. hehe.. Kärlek..

Du är så fin gumman..

2010-09-09 @ 18:09:15
URL: http://kekamba.blogspot.com
Linda

jo, han trivs på dagge! vilket är skönt!



fick idag veta att jag tagit mig in på förskollärare, så.. jag tror jag hoppar ¨på det! då börjar jag typ imorrn, elelr på måndag! :O spännande!!



haha!! nej nej, inget sånt som du tänker på. det är nog everts jobbiga nätter som gör att jag är trött! och att inte kunna vila på dagen när harry är hemma gör att jag blir tröttare :P passar dock på att vila med evert när vi lämnat harry på dagis. men med stundande skola är vilan snart ett minne blott! :O

2010-09-09 @ 21:08:42
URL: http://lindta.blogg.se/
Linda

yes, lule och distans. hoppas jag har pli på mig bara!!



vet inget mer om skolan än tyvärr. studievägledarn sklle ringa mig idag, men än har han inte ringt och nu är det helg.. typiskt!!

2010-09-10 @ 21:13:40
URL: http://lindta.blogg.se/

Lämna gärna din synpunkt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0